Oj oj oj, vad tiden går. Nu är det mars och ljuset börjar komma tillbaka. Vi har nu haft vårt infomöte, och det var flera som tackade ja till platsen inför höstens förskoleklass. Trots det finns det ett fåtal platser över. Vid eventuellt intresse, vänta INTE för de kommer att fyllas innan skolstart.
Hösten 2022 tog vi på skolan ett beslut att köpa en skolhund, och han fyller 3 år nu i maj månad. Först då får han börja arbeta på riktigt. Han är på lite besök till och från nu för att vänja sig. Han är mentalt testad, fällfri och mamman har lämnat flertalet skol och vårdhundar tidigare. Så vi har hopp om att även vår Ozzy kommer att passa till detta. Ozzy är en dörröppnare och en väg in i barnens hjärtan, han bidrar till att skapa och bygga relationer. Ett lysande exempel: En gång när vi var med Ozzy i ett klassrum så viskade ett barn något i hans öra. Vi vet inte vad, det behövde hen inte berätta för oss heller. De hade först lekt lite och hen hade haft så roligt med hunden. Hen var glad och skrattade just då men ville inte prata, och hade verkat lite låg och bekymrad. Läraren sa att hen inte behövde prata med honom men att hen kunde viska något till Ozzy om hen ville och läraren lovade att inte lyssna. Det gjorde hen och var så glad efteråt, hen gav Ozzy en lååång kram. Ozzy är ingen pedagoghund, ej heller en läshund, utan kommer vara i det klassrum han behövs just nu med sin lugnande effekt. Givetvis kan han vara med och lyssna på läsning, men han är ej tränad för just detta, ej eller en certifierad pedagoghund. Ozzy är grundlydnads tränad, ligger/sitter på kommando, inkallning mm. Ozzy har funnits med på rasterna nu under sin ”praktik”, vilket gjorde att konflikter småtjafs helt uteblev då Ozzy varit med ute. Ozzy är även tränad för att klara barnskrik/utbrott och höga ljud, så ett barn som blir arg kan Ozzy med sin närvaro lugna ner. Ozzy ägs till 100% av Maria, men bor växelvis hos personalen så att alla kan dirigera honom när han väl börjar arbeta.
Skolan fylls på kontinuerligt igen, vissa frågar dock om det är en specialskola då man hört rykte om att endast elever med behov går på skolan, och det är det inte, verkligen inte. Vi är en helt vanlig grundskola, men har ett fåtal elever med svårigheter precis som andra skolor har. Däremot är det så att de som haft svårigheter i de stora skolorna inte alls har det i vår lilla verksamhet där alla känner alla, och får stöd och stöttning direkt. Alla beslutsvägar är också snabba då rektor / huvudman sitter på plats och kan svara direkt. Därför är vi noga med att hålla visningar innan man får börja, för att det ska bli så bra som möjligt för alla parter. Det känns lite trist att detta ryktet florerar, då det knappt finns dessa små skolorna längre…. Jag som huvudman kände att jag ville starta den lilla familjära skolan, där varje elev blir sedda, och där mina lärare verkligen får tid till varje elev, det har ingenting med diagnoser etc att göra. Utan alla vill inte välja de stora skolorna där lärarna har 30 elever ensamma och kämpar för att få ihop dagen, och hinna med alla. Så har vi det inte på vår skola.
Vi har också ett stundande föräldramöte d 17/3 kl 17-18. Utflykt är planerad i maj, likaså rockaden (22/5 kl 9) då alla flyttar ett steg och nya F-klassare hälsar sin blivande klass och oss. Alla Nationella prov startar nu i mars också, så vi har mycket på agendan nu i vår.
Har ni frågor och funderingar så hör av er. // Maria, rektor